کمک رسان

بانک جامع مطالب ، راهکارها و مسائل آموزشی در تمام زمینه ها

کمک رسان

بانک جامع مطالب ، راهکارها و مسائل آموزشی در تمام زمینه ها

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

متداول‌ترین سبک بررسی توانمندی‌های علمی مهارتی هر فرد برای احراز عناوین شغلی جدید از طریق اجرای فرآیند مصاحبه صورت می‌گیرد.
اگرچه مصاحبه شغلی، رفتار اجتماعی افراد را فقط به طور غیرمستقیم، بر مبنای عکس‌العمل آن‌ها به پرسش‌ها می‌سنجد، به نظر می‌رسد با تکنیک‌هایی چون مشاهده و یا آزمایش ممکن است بتوان شخصیت آنان را در گروه‌های کوچک به طور مستقیم و واقعی‌تر بررسی کرد.

اما در گروه‌های بزرگتر، هنگامی که مقایسه نسبتاً دقیق رفتار گروه‌ها با یکدیگر مطرح می‌شود باید مقیاس‌های دقیق، قابل اطمینان و هماهنگی برای مقایسه و سنجش آنان با یکدیگر یافت که در مجموع مصاحبه در بیشتر موارد به این هدف ایده‌آل نزدیک‌تر است.

مصاحبه

مصاحبه ارتباطی طراحی شده، هدف‌دار، رودررو و نیازمند به تصمیم‌گیری است که طرفین در آن حضور دارند و هر دو برای دستیابی به اهدافی متفاوت اما همسو در یک معیار سازمانی تعریف شده به گفت‌و گو می‌نشینند.
مصاحبه صحنه تبلور آموخته‌ها در کنار سـایر رقیبان و کانونی برای ارزشیابی مهارت‌هاست. آزمون‌ها قواعد خاصی ندارند و در هر شرکت به طور جداگانه و به سبک‌های مختلف اجرا می‌شوند. از این منظر دقایق مصاحبه هم می‌تواند لحظاتی فوق‌العاده استرس‌آور و بسیار طاقت‌فرســا تلقی شــــــود و هم مطلوب و موفقیت آمیز باشد. تمام این مراحل بستگی به نگرش و دیدگاه شما دارد، نکته قابل توجه این است که خود شــــما چه تعریفی از مصاحبه دارید؟ به دلیل اینکه هر آنچه که تصور کنید و بیندیشید همان اتفاق خواهد افتاد. بنابراین این امتحان را انجام دهید و از نتیجه آن لذت ببرید. مصاحبه را یک رویداد ساده مانند بسیاری از رویدادهای دیگر زندگیتان فرض کنید و آنرا فرصتی برای کسب یک تجربه نو بدانید. از پذیرفته نشدن در مصاحبه نهراسید و به فکر اجرای راهکارهای جدید باشید.
به عبارت دیگر مصاحبه‌کننده طی برنامه‌ای معین به وسیله پرسش‌هایی از قبل طراحی شده، به واکاوی شخصیت داوطلبان، صحت گفته‌های آنان در برگه‌های رزومه و سنجش مهارت‌های علمی و عملی آنان می‌پردازد. مهم‌ترین بخش‌ها و اهداف مصاحبه شغلی را موارد زیر تشکیل می‌دهند:
* در آغاز باید اهداف و برنامه‌های کلی سازمان نیروپذیر و پرسش‌ها کاملا کارشناسی و بررسی شوند.
* پرسش‌ها کاملا به سبکی روان‌شناختی، علمی و در حوزه فعالیت‌های هر فرد باید تعیین شوند.
* از اجرای مصاحبه سلیقه‌ای و یک بعدی کاملا خودداری کنید. نسبت به موضوع، افراد و شـــرایط مکانی و زمـــانی مورد مطالعه باید هر بار با برنامه‌ای دقیق و قابل کنترل ظاهر شوید.
* سعی کنید ارتباطی منطقی با افراد، مهارت‌ها، خلاقیت‌ها و توانمندی‌هایشان برقرار کنید.
* گفتمانی موفق در مصاحبه تنها در سایه حفظ آرامش متقابل، پرهیز از حاشیه‌پردازی، سنجش عملکردها و سوابق شغلی تحصیلی شکل می‌گیرد.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی