کمک رسان

بانک جامع مطالب ، راهکارها و مسائل آموزشی در تمام زمینه ها

کمک رسان

بانک جامع مطالب ، راهکارها و مسائل آموزشی در تمام زمینه ها

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

تصور کنید بعد از مدت‌ها که برای استخدام دریک شرکت یا موسسه درخواست استخدام و رزومه ارسال کرده‌اند به شما تلفن می‌شود و اعلام می‌کنند برای مصاحبه شغلی دعوت شده‌ایـــــــــد، فرصت چندانی هم برای آماده شدن ندارید شاید مصاحبه درهمان روز تماس باشد رویا یک روز زمان داشته باشید باید خود را برای مصاحـــــــبه آماده نمایید، حضور در مصاحبه شاید موجب وحشت یا فشار روانی برای شما گردد اما اندوهگین نباشـــــــــید اگر درست عمل کنید حتماً شانس خوبی برای استخدام خواهید داشت مهم این است که درست عمل کنید.

ابتدا به متن آگهی استخدام مراجعه کرده و معیارهای مورد نظر برای انتخاب را دوباره مطالعه نمایید تا سوا لاتی را که ممکن است از شماره پرسیده شود، بشناسید.اگر تاکنون در مورد سوالات کلی و عمومی مطلبی نخوانده‌اید بهتر است مروری بر آن‌ها داشته باشید.
 آنچه در اینجا برای ما اهمیت دارد سوالات خاص اســــت که مرتبط با شغل مورد نظر می‌باشد. در مورد آن‌ها چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
در ذیل به 5 مرحله اشاره است که به شما در آمادگی هر چه بهتر مصاحبه کمک می‌کند.

 

■ مرحله 1: شرح وظایف و خدمات شغلی را دوباره بخوانید

تمام شرح وظایف و خدمات شغلی را دوباره بخوانید. کار شـــــرکت چیست، شغل مورد نظر چه مواردی را شامل می‌شود، با چه کسانی باید ارتباط برقرار نمایید، از شما انتظار انجام چه کاری می‌رود، سپس معیارهای انتخاب را بخوانید و بین آن‌ها و شرح وظایف شغلی ارتباط برقرار نمائید.

به عنوان مثال فرض را بر این می‌گذاریم شغل در یک محیط نظارتی قرار دارد (وظیفه شما این است مطابق قوانین دولتی بر عملکرد افراد نظارت داشته باشید. تا کارهای محوله را به درستی انجام دهند.) بخشی از مسئولیت شما آماده‌سازی کارهای نوشتاری شامل نامه‌ها، گزارش‌ها، مقاله‌ها و دستورالعمل‌های حقوقی می‌باشد.

ملاک: مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری قوی و توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان بیرونی.

همچنین می‌دانید این شغل در شرایط اجرایی پیچیده صورت می‌گیرد و باید کارمندان و مشتریان را نیز راهنمایی نمائید.

تمام اطلاعات فوق را کنار یکدیگر قرار دهید، ارتباطات نوشتاری و گفتاری در رابطه با آماده‌سازی اطلاعات فنی و حقوقی و ارائه راهنمایی و مشــاوره به همکاران و مشتریان، همگی جزو فعالیت‌های پیچیده می‌باشند.

 

■ مرحله 2: خود را به‌جای تصمیم‌گیرنده قرار دهید

خود را به جای اعضای تصمیم‌گیرنده قرار دهید. تمایل دارید چه اطلاعاتی را در مورد فرد مقابل بدانید؟

احتمالا تمایل دارید بدانید فرد متقـــاضی در زمینه مشابه نوشتاری با این شغل تجربه دارد، سابقه رویارویی با ابزار فنی و اجرایی داشته، سابقه راهنمایی همکاران و مشتریان را داشته است. راهنمایی و مشاوره مشابه ارائه اطلاعات نمی‌باشد. راهنمایی حاوی اطلاعات است اما ضمن ارائه اطلاعات، پیشنهاداتی را در مورد عملکرد مورد نظر ارائه می‌دهد. بدین معنا که باید مفهوم را درک نمایید، پیامد و نتیجه راهنمایی را در نظر بگیرید و توجه نمایید حرفه‌هایتان صحیح و مناسب باشند.

 

■ مرحله 3: به واسطه چه سوالاتی می‌توان به این قبیل اطلاعات دست یافت

به واسطه چه سوالاتی می‌توان به این قبیل اطلاعات دست یافت. برخی از نمونه‌ها عبارتند از:

◄ زمانی را شرح دهید که مجبور بوده‌اید راهنمایی را به همکارانتان نمائید که درک آن دشوار بوده است. برای کمک به درک بهتر شرایط چه اقدامی انجام دادید؟

◄ زمانی را شرح دهید که مجبور بوده‌اید مطلبی را به مشتری منتقل نمایید و می‌دانستید از شنیدن آن خوشحال نخواهد شد. مطلب را چگونه بیان کردید؟ عکس‌العمل مشتری چه بود؟ نظارت و مدیریت شما بر شرایط چگونه بود؟ از این تجربه چه آموختید؟

◄ انواع گوناگون مهارت‌های نوشتاری که در ارتباط با این شغل داشته‌اید به طور مختصر بیان نمایید.

◄ در راستای اطمینان از صحت و درستی راهنمایی ارائه‌ شده چه اقدامی انجام می‌دهید؟

 

■ مرحله 4: بهترین نمونه را انتخاب کنید

با توجه به سوالات فوق برای پاسخگویی به آن‌ها بهترین نمونه با توجه به شرایط ذکرشده را انتخاب نمایید. منظور از « بهترین» آخرین مورد مرتبط با شغل و شرایط مورد نظر است که شما را در بهترین حالت، با نتیجه مثبت نشان می‌دهد و با سطح شغل مورد نظر مطابقت دارد. همیشه نمی‌شود تمامی این عوامل را کنار یکدیگر جمع کرد.

 

■ مرحله 5 : سوالات را مرور کنید

مثال‌هایی را که در پاسخ به سوالات استفاده می‌کنید، مرور کنید. اعضای انتخاب‌کننده در چه مواردی ممکن است سوالات بیشتری مطرح نمایند. با همکار مورد اعتماد خود مشورت نموده و از او راهنمایی بخواهید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی